Verhuizen naar het buitenland

Gratis offertes aanvragen

Verhuizen naar het buitenland

Woont u in België en bent u van plan binnenkort te gaan emigreren naar het buitenland? Bij een verhuis komt natuurlijk veel kijken, vooral als u naar het buitenland gaat. Zo moet u bijvoorbeeld het vertrek aangeven bij uw huidige gemeente, u aanmelden bij de ambassade van het land waar u gaat wonen en zaken regelen voor de belasting. Het is allemaal al spannend genoeg en daarom hieronder alle informatie die u nodig voor uw verhuis naar het buitenland. Wij zijn een netwerk van verhuisfirma’s werkzaam in heel Vlaanderen. Vraag via het contactformulier op de offertepagina vrijblijvend meerdere offertes aan om een ervaren internationaal verhuisfirma te vinden uit uw regio.

verhuizen naar het buitenland

Checklist verhuis buitenland

Wanneer u gaat verhuizen naar het buitenland moet u veel regelen. Denk aan het afsluiten van uw huidige abonnementen en verzekeringen, maar ook uw nieuwe adres moet u doorgeven aan allerlei instanties. U kunt u vaak al een paar dagen voor vertrek uitschrijven bij uw gemeente. Uiteraard moet ook de verhuizing gepland worden. Het is verstandig om hier ruim van tevoren mee te beginnen, zodat u zeker weet dat alles klaar is voor de verhuisdag. Bekijk de checklist voor nog meer tips.

  • Begin met het plannen van uw verhuizing.
  • Schrijf u uit bij de gemeente en geef uw verhuizing aan.
  • Zeg verzekeringen, abonnementen en dergelijke op.
  • Geef adreswijzigingen door aan overheids- en andere instanties
  • Sluit gas, internet en tv aan in uw nieuwe woning.
  • Sluit verzekeringen en abonnementen af.
aangifte vertrek verhuis

Aangifte van vertrek

Als u naar het buitenland gaat emigreren, moet u aangifte doen bij de bevolkingsdienst van de gemeente waar u momenteel bent ingeschreven. Als de wijzing van het adres voor het hele gezin gelden, moeten alle meerderjarigen van het gezin de aangifte doen. Als een minderjarige naar het buitenland gaat verhuizen, dan moet iemand die het ouderlijke gezag over hem/haar heeft aangifte doen. Van de gemeente krijgt u een getuigschrift van afvoering na de aangifte. Dit getuigschrift heeft u nodig om u te laten registreren bij de Belgische diplomatiek of consulaire overheden in het buitenland na de emigratie.

Inschrijven bij de ambassade

Als u eenmaal in het land van bestemming bent aangekomen, moet u zich melden bij de Belgische ambassade of consulaat. Hier laat u zich inschrijven in het consulaire bevolkingsregister. Nu kunt u gebruik maken van dezelfde diensten als deze van de gemeentelijke diensten in België wat betreft het beheer van uw administratief dossier. De Belgische overheid kan u ook helpen bij de uitreiking van een identiteitskaart.

Hoe zit het met belasting in het buitenland?

Als u naar het buitenland gaat verhuizen zult u in het nieuwe land belasting moeten gaan betalen. Uw verhuis wordt automatisch doorgegeven aan alle overheidsdiensten wanneer u uw adreswijzing hebt doorgegeven. Wel zult u nog een speciaal aangifteformulier bij het belastingkantoor moeten aanvragen voor de belasting. Het belastingkantoor zal u vertellen wat er voor vertrek precies moet gebeuren om de fiscale verplichtingen te vervullen. Als u na de emigratie nog inkomsten vanuit België hebt, door bijvoorbeeld de verhuur van een huis in België, dan moet u nog steeds een belasting betalen. Dit wordt belasting voor niet-inwoners genoemd.

emigratie

Verhuis buitenland mutualiteit

Wanneer u gaat verhuizen, waarschuwt u best uw ziekenfonds. Wanneer u namelijk gaat wonen en werken in het buitenland, betaalt u in dit land belastingen. U moet dan een nieuwe mutualiteit aangaan in het nieuwe land. De Belgische mutualiteit wordt dan namelijk stopgezet. Gaat u wonen in het buitenland, bijvoorbeeld Nederland of Duitsland, maar blijft u wel werken in België? Dan is het mogelijk om uw mutualiteit in België te behouden. Dit is afhankelijk van de regels die de landen onderling hebben gemaakt. De situatie voor het behouden van mutualiteit is echter weer anders als u een pensioen heeft en verhuisd naar het buitenland. In dat geval behoudt u uw mutualiteit. Laat u dus altijd goed adviseren door uw verzekeraar.

Sociale zekerheid in het buitenland?

De sociale zekerheid in het buitenland is afhankelijk van het land waar u naartoe verhuist. Gaat u naar één van de Europese Economische Ruimte-landen (EER) of Zwitserland? Dan wordt de sociale zekerheid overgenomen door het nieuwe land. U moet dan ook in dit land hiervoor gaan betalen. De EER en Zwitserland hebben hier namelijk onderling afspraken over gemaakt, waardoor u uw rechten niet verliest wanneer u gaat verhuizen naar het buitenland. Gaat u dus naar een ander land verhuizen? Dan is het verstandig om uit te zoeken of België met dit land een verdrag heeft afgesloten over sociale zekerheid. In de meeste gevallen moet u bijdrages gaan betalen in dit land. Op de website socialsecurity.be leest u hier meer over.

Gaat u verhuizen naar het buitenland?

Bespaar op de verhuiskosten door offertes te vergelijken! Vul het offerteformulier in.

Gratis offertes aanvragen

Wat kost een verhuis naar het buitenland?

De kosten voor het verhuizen naar het buitenland door een internationaal verhuisbedrijf zijn sterk afhankelijk van de afstand die u gaat afleggen en de grote van de inboedel die u meeneemt. U kunt u vast wel voorstellen dat een verhuizing naar Amerika meer kost, dan wanneer u in Nederland gaat wonen.

Voor het verhuizen van een woning van twee slaapkamers naar Frankrijk beginnen de prijzen meestal vanaf €1.300,-. Naar Duitsland is iets duurder, namelijk gemiddeld tussen de €1.400,- en de €1.800,-. De kosten zijn naast de afstand ook nog afhankelijk van de verhuiswagen, het aantal verhuizers en het vervoer van eventuele kostbare spullen (denk hierbij aan antiek of een piano). Vraag offertes aan voor exacte prijzen van een internationaal verhuisbedrijf.

Kosten verhuizen naar het buitenland

Soort woningVanaf kosten verhuis Frankrijk *Vanaf kosten verhuis Duitsland **
Woning met 1 slaapkamerVanaf €1.000,-€1.000,- tot €1.400,-
Woning met 2 slaapkamersVanaf €1.300,-€1.400,- tot €1.800,-
Woning met 3 slaapkamersVanaf €1.700,-€1.800,- tot €2.400,-

*Let op: dit zijn gemiddelde kosten inclusief btw. Vraag voor exacte prijsberekeningen gratis en vrijblijvend offertes aan.
** Let op: kosten zijn o.a. afhankelijk van de verhuisafstand.

Verhuis naar Amerika

Voordat u gaat vertrekken naar Amerika moet u een verblijfsvergunning regelen. Deze verblijfsvergunning wordt een green card genoemd en heeft u nodig voor het wonen en werken in Amerika. Gaat u werken in Amerika na het verhuizen? Dan helpt uw nieuwe werkgever vaak bij het aanvragen van een green card.

Uw rijbewijs is de eerste drie maanden na aankomst nog geldig. Daarna moet u een simpele rijtest doen om een Amerikaans rijbewijs te ontvangen. Sluit in Amerika nieuwe verzekeringen af, ook voor ziektekosten. Deze zijn vaak erg hoog.

Verhuizen naar Australië

In België is het mogelijk om al een aantal zaken te regelen voor uw verhuizing naar Australië. U moet onder andere een visum aanvragen en u uitschrijven bij de gemeente. Na aankomst in Australië is het nodig dat u zich meldt bij een ambassadekantoor of het consulaat van België om uw verhuizing aan te geven. Begin voordat u gaat vertrekken alvast met het zoeken naar een woning. Uw inboedel moet verscheept worden naar Australië, dit gebeurt met een grote zeecontainer. Zorg dat u dit ruim voor uw vertrek allemaal heeft geregeld met een internationaal verhuisbedrijf. Er gelden ook veel aanvullende regels wat betreft een huisdier, denk aan inentingen.

Verhuis naar Duitsland

Gaat u verhuizen naar Duitsland? Bij een emigratie naar dit land is het niet nodig om voor het vertrekken een verblijfsvergunning aan te vragen als EU-burger. Het enige wat u wel moet doen is u inschrijven bij een lokaal registratiekantoor, een Einwohnermeldeamt. Sluit ook de nodige verzekeringen af en informeer hoe u belastingen gaat betalen. Het is ook verstandig u te laten informeren over de Duitse erfrechtregels. Deze zijn namelijk van toepassing op uw als u gaat emigreren naar dit land. Voor het meenemen van een huisdier heeft u vaak een EU-paspoort mee. Een huisdier moet gechipt en ingeënt zijn tegen rabiës.

emigreren naar buitenland

Emigreren naar Frankrijk

Gaat u genieten van het Franse leven? Wanneer u gaat emigreren naar Frankrijk moet u een aantal zaken regelen. Hier moet u zich na de emigratie bijvoorbeeld inschrijven bij een Belgische ambassade of consulaat en u inschrijven bij uw nieuwe gemeente. Wanneer u gaat wonen en werken in dit land moet u ook belastingen en sociale zekerheid gaan betalen. Een hond of kat moet maximaal drie maanden en minimaal 21 dagen voor vertrek ingeënt zijn tegen hondsdolheid en in bezit zijn van een EU-paspoort. Voor een aantal hondenrassen gelden aanvullende regels, zoals het tonen van stamboompapieren.

Naar Nederland verhuizen

Wanneer u gaat verhuizen naar Nederland blijft u binnen de Europese Unie. Dit heeft als voordeel dat u geen verblijfsvergunning nodig heeft na de emigratie. U bent in Nederland belastingplichtige wanneer u daar gaat wonen. U moet dan inkomstenbelasting betalen, maar ook premies voor mutualiteit en eventuele andere verzekeringen. U heeft mogelijk ook recht op toeslagen (tegemoetkomingen) van de Nederlandse overheid. Geef uw auto aan bij de RDW om een Nederlands kenteken aan te vragen, dan kunt u uw auto ook gebruiken in Nederland.

Besparen op de kosten voor uw verhuis?

Vul het offerteformulier in voor gratis offertes met scherpe prijzen!

Gratis offertes aanvragen

Verhuis naar Spanje

Spanje heeft een heerlijk warm klimaat, veel cultuur en een mooie natuur. Genoeg redenen om te vertrekken naar Spanje. Voor het emigreren naar Spanje is het handig om een Número de Identificación de Extranjero (een NIE) aan te vragen. Dit is een speciaal identificatienummer voor buitelnaders en deze heeft u nodig als uw daar wilt werken, wonen of studeren na de emigratie. U vraagt een NIE aan in de gemeente waar u gaat wonen na de emigratie. Wanneer u zich inschrijft bij de gemeente, wordt dit automatisch doorgegeven aan overheidsinstanties.

Verhuis Verenigd Koninkrijk

Een verhuizing naar het Verenigd Koninkrijk is op dit moment nog redelijk eenvoudig, want het Verenigd Koninkrijk is nog onderdeel van de EU. Met de komende Brexit gaan er echter dingen veranderen wat betreft de regels voor het emigreren. Wanneer u een woning gaat kopen of huren in Engeland betaalt u een council tax, dit is een soort gemeentebelasting. Deze council tax geldt meteen als inschrijving in een gemeente, dit hoeft u dus niet apart door te geven. Wanneer u werkt in Engeland betaalt u een gedeelte van uw salaris aan de National Health Service voor gezondheidszorg.

Identiteitskaart & identiteitsbewijs

Elke Belg die ouder is dan 12 jaar en woont in het buitenland na een emigratie, moet in het bezit zijn van een identiteitskaart. Deze identiteitskaart vraagt u aan via een bevoegd ambassade of consulaat van België. De aanvraagt dient u persoonlijk in of per post. Het gaat hier overigens om een elektronische identiteitskaart, wat tevens een geldig reisdocument is binnen de lidstaten van de Europese Unie en een aantal buurlanden.

Een identiteitskaart is niet hetzelfde als een identiteitsbewijs of paspoort. Deze wordt afgegeven door de overheid van het land waar u woont. Elk land heeft eigen regels over het aanvragen van een identiteitsbewijs of paspoort.

Auto meenemen; waar op letten?

Als u gaat emigreren naar een ander EU-land en u neemt uw auto mee, dan moet u die daar laten inschrijven. U moet nu alle nationale belastingen betalen. De inschrijving moet normaal binnen zes maanden gebeuren. Voordat u vertrekt, moet u bij het nieuwe land informeren wanneer die periode ingaat: vanaf het moment dat u uw vorige land verlaat of vanaf het moment dat uw het nieuwe land binnenkomt. U zult ook moeten navragen welke bewijsstukken u daarvoor nodig hebt. In sommige EU-landen moet u uw auto al sneller dan zes maanden na vestigen in dat land laten inschrijven. Belangrijk is dus ook om dit van tevoren te controleren.

hulp bij verhuis buitenland

Hulp bij verhuizen naar buitenland

Een internationaal verhuisbedrijf heeft veel ervaring en kennis over een verhuis naar het buitenland. Zo weten ze wat er nodig is om uw inboedel te verschepen naar een ander continent met een cargo-vlucht of een vrachtschip en wat u daarvoor moet regelen. Daarnaast is uw inboedel verzekerd wanneer u het laat vervoeren door een verhuisbedrijf. Gaat er onverhoopt iets kapot tijdens de verhuis, dan kost het u niets.

Misschien wel de belangrijkste reden om een internationaal verhuisbedrijf in te schakelen voor uw verhuis, is dat ze veel werk uit handen nemen. Een verhuis is veel werk, waarbij u vaak iedere hulp bij kunt gebruiken.

kosten verhuis buitenland

Vergelijk offertes van internationale verhuisbedrijven

Het is verstandig om een verhuisbedrijf in te schakelen voor het verhuizen naar het buitenland. Een verhuisbedrijf heeft hier namelijk veel ervaring mee en weet precies wat er geregeld moet worden voor de verhuis. Dit scheelt u veel uitzoekwerk. Bovendien weet u dan zeker dat alles goed is geregeld wat betreft de verhuizing van uw inboedel. Vul het offerteformulier in en u ontvangt spoedig een aantal gratis offertes. Deze offertedienst is vrijblijvend, u zit dus nergens aan vast. Vergelijk de offertes, want elk internationaal verhuisbedrijf hanteert zijn eigen prijzen. Bespaar op de kosten!

Vrijblijvende offertes aanvragen