Naar Australië verhuizen?
Vergelijk gratis offertes van verhuizers en bespaar!
Verhuizen naar Australië
Trekt Australië u enorm aan en maakt u de stap om binnenkort naar ‘Down Under’ te verhuizen? Als u gaat werken in het buitenland, schakel dan zeker een internationaal verhuisbedrijf in voor het regelen van uw internationale verhuis. Zo kunt u zich richten op het aanvragen van een visum en het vinden van werk, terwijl de vakmannen zich bezighouden met het verhuizen van uw inboedel.
Op deze pagina leest u waar u rekening mee moet houden als u gaat emigreren. Ook leest u hoe u een visum moet aanvragen en wat hierbij komt kijken. Wilt u graag weten hoeveel verhuizen naar het buitenland kost?
U ontvangt dan maximaal 5 offertes van verhuisfirma’s uit uw regio. Vergelijk deze offertes en bespaar!
Waarom emigreren Belgen naar Australië?
Australië biedt veel verschillende mogelijkheden voor immigranten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat al veel Belgen jarenlang kiezen om naar Down Under te verhuizen om daar te gaan wonen en werken. Zo is de banenmarkt heel aantrekkelijk en heeft het land een van de hoogste salarissen ter wereld. Maar ook de gezondheidszorg is er, met één van de beste dekkingen ter wereld, goed geregeld. Houdt u van ongerepte natuur? Die vindt u in Australië in overvloed. Verken eindeloze landschappen in tropische regenwouden, woestijnen of prachtige zandstranden. Dit alles zorgt ervoor dat men in het land er een ontspannen levensstijl op nahoudt.
5 redenen om naar Australië te emigreren met gezin
Veel Belgen kiezen ervoor om met hun kinderen naar Australië te verhuizen en daar een nieuw leven op te bouwen. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor uw kinderen zijn er veel kansen in Australië. Zo zijn er maar liefst 1200 opleidingsinstituten met meer dan 22.000 verschillende studieprogramma’s. Daarom kiezen ook veel Belgische studenten ervoor om tijdelijk naar dit land te verhuizen om er te wonen en studeren. Maar ook de ongerepte natuur en de schone lucht trekken veel immigranten aan. Vijf redenen waarom Belgen kiezen voor een leven Down Under:
Wat kost verhuizen naar Australië?
Een internationale verhuis is niet goedkoop. Het verhuizen van uw inboedel over de weg is niet mogelijk, uw bezittingen moeten daarom per containerschip overzees vervoerd worden naar uw nieuwe thuisland. In de prijstabel hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde kosten van het emigreren naar Australië. Zo beginnen de gemiddelde kosten voor het verhuizen van spullen uit een woning met 2 slaapkamers bij €4.400,-, maar betaalt u vanaf €8.300,- voor de spullen uit een woning met 4 slaapkamers. Wilt u geld besparen op uw internationale verhuis? Vraag dan nu via het offerteformulier gratis en vrijblijvende offertes aan. U ontvangt maximaal 5 prijsopgaven voor het verhuizen. Vergelijk de prijzen en bespaar tot wel 40%!
Welke factoren beïnvloeden de verhuiskosten?
Er zijn 4 factoren die de kosten van verhuizen naar Australië bepalen: de omvang van uw inboedel, het type vervoer, de verzekering en extra opties zoals inpakken en montage van meubels. U zult begrijpen dat de kosten stijgen bij een grotere inboedel. Ook het type vervoer beïnvloedt de kosten: kiest u voor regulier transport dat drie maanden duurt of voor duurder extra snel vervoer. Wilt u daarnaast tijdens het verhuizen alles verzekeren tegen schade en vermissing? Ook dan betaalt u meer. Als u kosten wilt besparen, pakt u zelf alles in en uit, verhuist u zo min mogelijk spullen, en laat u zich niet verzekeren.
Kosten emigreren naar Australië in 2024
Soort woning | Kosten verhuizing * |
Woning met 1 slaapkamer | Vanaf €3.300,- |
Woning met 2 slaapkamers | Vanaf €4.400,- |
Woning met 3 slaapkamers | Vanaf €7.800,- |
Woning met 4 slaapkamers | Vanaf €8.300,- |
Woning met 5+ slaapkamers | Vanaf €11.900,- |
*Let op: dit zijn gemiddelde kosten inclusief btw. Vraag voor exacte prijsberekeningen gratis en vrijblijvend offertes aan.
De procedure van verhuizen
Voordat u naar Australië kunt emigreren, is er een hoop dat u in België al moet regelen. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van uw visum, maar ook aan het uitschrijven bij de gemeente waar u bent ingeschreven. Als u in Australië bent aangekomen moet u zich vervolgens inschrijven bij de ambassade of het consulaat van België.
Wanneer u nog vragen heeft over regelingen omtrent de verblijfsdocumenten, sociale zekerheid of andere zaken die u in Australië tegen gaat komen, kunt u best contact opnemen met de Australische ambassade in België. De contactgegevens van de ambassade kunt u vinden op Belgium.be.
Checklist verhuizen naar Australië
Verhuizen is veel werk, maar bij een internationale verhuis komt heel veel kijken. Een nieuw huis kopen in een ander land vraag om veel papierwerk. Denk hierbij aan het aanvragen van een visum, maar ook het verschepen van uw inboedel en het regelen van uw bankzaken. Hieronder vindt u een checklist van de belangrijkste dingen die u voor en na het verhuizen moet regelen om een goede start te maken in uw nieuwe thuisland.
Visum aanvragen
Iedereen die naar Australië vertrekt moet een visum aanvragen. Wilt u gaan emigreren? Zorg er dan voor dat u ruim voor het emigreren uw visum regelt. Lees u goed in; u krijgt een visum niet zomaar en er bestaan meer dan honderd verschillende soorten. Voor de aanvraag van een visum moet u tal van documenten, diploma’s en referenties verzamelen en krijgt u een medische keuring. Op de website van de Australische overheid leest u meer over de opties en de procedure van een visumaanvraag.
Zorgverzekering regelen
Het zorgverzekeringssysteem in Australië heet Medicare en is voor Belgen die emigreren ook toegankelijk. Zodra u een permanente verblijfsvergunning heeft, vraagt u bij een Medicare-kantoor gratis een zorgpas aan. Het verwerken van uw aanvraag duurt ongeveer 10 dagen. Ondanks dat deze pas gratis is, moedigt de Australische overheid mensen wel aan om een eigen ziektekostenverzekering aan te vragen. Onder andere kraamzorg, ambulancevervoer, tandarts, fysiotherapie en medische zorg buiten Australië vallen niet onder de dekking van Medicare. Met een aanvullende verzekering kiest u voor de dekking die u nodig heeft.
Inboedel verschepen
Naast het regelen van alle papieren, moeten ook uw bezittingen een overzeese reis maken voordat u zich kunt vestigen in Australië. U wilt natuurlijk dat uw bezittingen veilig aankomen in uw nieuwe thuisland. Een verhuisfirma helpt u hier mee. Een internationaal verhuisbedrijf weet precies wat er nodig is voor het verschepen van uw bezittingen in een container en regelt ook het vervoer van de container van en naar de haven. Plan het verschepen van uw spullen op tijd, want containervervoer kost gemiddeld drie maanden.
Bankzaken & geld
Wilt u in Australië aan het werk? Dan is het verplicht om een Australische bankrekening te hebben. De aanvraag hiervoor regelt u al in België voordat u daadwerkelijk verhuist. Om een bankrekening te openen moet u 16 jaar of ouder zijn en van plan zijn binnen één jaar te emigreren. Het is verstandig daarnaast uw Belgische bankrekening nog enige tijd aan te houden, vooral als u ook inkomen in België houdt. Bedenk wel dat dat u sommige bankzaken persoonlijk moet afhandelen en dat u dus beter iemand machtigt om dat voor u te doen.
Papieren in orde maken
Een verhuizing regelen is veel werk, maar bij een internationale verhuis moet u ook veel papieren in orde hebben. Check voortijdig voor het emigreren of uw paspoort nog geldig is en vraag zo nodig een nieuwe aan. Vergeet ook niet om op tijd vliegtickets te boeken naar uw nieuwe woonplaats. Maak daarnaast kopieën van al uw belangrijke documenten, zoals papieren van uw gemeente en notaris maar ook uw visum en neem deze zelf mee in het vliegtuig. Laat ook kopieën van deze papieren achter bij bekenden in België.
Uitschrijven bij gemeente
Voor uw vertrek naar Down Under moet u uw verhuizing aangeven bij de gemeente in België waar u ingeschreven bent. Als u voor uw vertrek geen aangifte heeft gedaan, kan dat ook achteraf nog, maar daar heeft u dan wel een attest van de plaatselijke overheid voor nodig. Na uitschrijving is uw Belgische identiteitsbewijs nog twee maanden geldig. Eenmaal op bestemming schrijft u zich zo snel mogelijk in bij de ambassade of het consulaat van België. Na uw inschrijving ontvangt u een nieuwe Belgische identiteitskaart.
Emigreren met huisdieren?
Wie naar het buitenland gaat verhuizen, wil natuurlijk met het hele gezin emigreren. Maar hoe zit het met huisdieren: kunnen de huisdieren zomaar mee emigreren? Zeker bij een verhuis naar Australië is er bijzondere aandacht vereist voor huisdieren. Zo moet uw huisdier ten tijde van het emigreren in ieder geval in het bezit zijn van een geldig paspoort waarin duidelijk vermeld staat welke inentingen het huisdier heeft gekregen. Loopt u achter met inentingen? Dan moet het dier alsnog de recente inentingen krijgen voordat hij wordt toegelaten. Voordat het huisdier met u meekan naar de nieuwe woonlocatie blijft het enige tijd in quarantaine op het vliegveld. Hier wordt gecontroleerd of het echt gezond is. Pas na goedkeuring van de dierenarts mag u uw huisdier ophalen.
Auto invoeren?
De Australische overheid hanteert strenge eisen voor het invoeren van een auto. Zo moet het voertuig minstens een jaar in uw bezit zijn en heeft u een invoervergunning nodig. Het is aan te raden om het invoeren van een voertuig uit te besteden aan een internationaal verhuisbedrijf. Deze hebben hier ervaring mee en weten precies waar een auto aan moet voldoen. Als u geen internationaal verhuisbedrijf in de hand neemt en u voldoet niet aan één van de regels, riskeert u een hoge boete die kan oplopen tot in de duizenden Australische dollars. U kunt uiteraard ook in Australië een auto kopen, dan hoeft u geen vervoersmiddel in te voeren.
Huis kopen in Australië
Eén van de belangrijkste dingen bij een internationale verhuis is een nieuwe woning. De grote afstand maakt een huis kopen, voordat u daadwerkelijk gaat emigreren, lastig. U kunt immers niet even een kijkje nemen om te weten of de woning echt iets voor u is. Daarom kiezen veel mensen ervoor eerst in een tijdelijke huurwoning te wonen, om vanuit daaruit op zoek te gaan naar een geschikte woning om te kopen.
Via de realestate.com en domain.com vindt u huurwoningen in elke regio. Wilt u zich alvast oriënteren op de huizenmarkt in Australië voordat u een huis koopt? Op de twee websites vindt u ook aanbod van koopwoningen.
Werken in Australië
Om in Australië te mogen werken, heeft u een werkvisum nodig. Controleer daarnaast voor vertrek of u voor uw beroep ook aangesloten moet zijn bij een beroepsorganisatie of dat u een licentie of registratie nodig hebt. Het is vaak lastig om als buitenlander meteen een vaste baan te vinden. Daarom werken veel immigranten vaak via een uitzendbureau of als zelfstandig overnemer. De maatschappij is ook ingericht op eenmanszaken. Netwerken is belangrijk om een vaste positie te krijgen, zo zijn er ook Australische bedrijven die tijdelijke sponsorships aanbieden. Daarmee krijgt u ook direct een werkvisum.
Studeren in Australië
Australië is een geliefd land om tijdelijk te studeren voor studenten. De goede onderwijsinstellingen, het mooie weer en het ontmoeten van studenten van over de hele wereld zijn redenen waarom veel Belgische studenten ervoor kiezen om bijvoorbeeld een jaar Down Under te studeren. U hebt daarvoor een studentenvisum nodig. Met een inschrijving bij een goedgekeurde onderwijsinstelling vraagt u een studentenvisum aan. Dit is een tijdelijke verblijfsstatus, waarbij u ook 20 uur per week mag werken. Vaak kunt u op de campus van de universiteit wonen, maar u kunt er ook voor kiezen bij een Australische familie te wonen, of in een studentenhuis of appartement voor uzelf.
Internationale verhuis uitbesteden?
Een internationale verhuis neemt veel tijd en aandacht in beslag: schakel daarom snel een professioneel verhuisbedrijf in. Een internationaal verhuisbedrijf heeft ervaring met verhuizen naar het buitenland, ook met emigreren naar Australië.
Het verhuisbedrijf is bekend met verschillende regelingen en manieren waarop u uw inboedel het beste kunt verschepen. Bovendien zijn uw spullen tijdens het verhuizen verzekerd wanneer u de hulp van een verhuisbedrijf inschakelt! Dit is vaak niet het geval als u zelf alles regelt. Het is belangrijk om een bedrijf in te schakelen met ervaring in verhuizen naar het buitenland. Deze vindt u gemakkelijk via ons netwerk!
Diensten van een internationaal verhuisbedrijf
Gaat u binnenkort vanuit België naar Australië verhuizen? Een internationaal verhuisbedrijf neemt u dan veel werk uit handen. Een internationaal verhuisbedrijf pakt uw spullen niet alleen voor u in, maar zorgt ook voor het vervoer van de container van deur tot deur. Ook het monteren en demonteren van meubels doet een verhuisspecialist vakkundig. Is uw woning in België al verkocht en verhuist u nog niet? Dan zorgt een internationaal verhuisbedrijf voor opslagruimte zodat uw spullen veilig of zelfs verwarmd staan. De belangrijkste voordelen van een internationaal verhuisbedrijf zijn:
Vergelijk gratis offertes en bespaar!
Gaat u binnenkort emigreren? Of wilt u werken of studeren in het buitenland? Begrijpelijk dat u zoveel mogelijk geld wil overhouden om te besteden aan het vinden en inrichten van een nieuwe woonruimte.
Wanneer u gebruik maakt van onze service kan dat ook! Door de prijzen van diverse verhuisbedrijven met elkaar te vergelijken, kiest u eenvoudig het internationale verhuisbedrijf met de scherpste prijzen.
Kies de verhuizer met het beste aanbod en bespaar tot wel 40% op de verhuiskosten! Maakt u zich geen zorgen, want deze offerteservice is gratis en geheel vrijblijvend.